söndag 6 maj 2018

Scabiosa

Jag blev så vansinnigt glad för kommentarerna på förra inlägget att jag bestämde mig för att fortsätta blogga! Det fick mig också att inse att kontakt med läsare är superviktigt! Hade gått och funderat på att sluta, men ändrade mig.

Jag har stickat en del, mest på stickmaskinen, men mycket tid har gått till den nya overlocksymaskinen eftersom jag väntar på mitt första barnbarn. Mer om det i senare inlägg.



På påsklovet gick stickmaskinen varm, med allt i samma mönster. Jag har nämligen fallit pladask för Scabiosa som finns i Maskinstrikkeboka.






Jag påbörjade fyra tröjor i olika garner och färgställningar. En av dem är helt klar, stickad i Holst Supersoft till min sambo. Marinblått och ljusgrått.




Den till mig håller jag på att sy ihop, med overlockmaskinen. Stickad i lammull från Ankis design. Ljusgrått och mörkgrått, alltid användbart.




Till min svärdotter har jag stickat i flerfärgat Kauni. Alla delar är klara men det är inte så bråttom att sy ihop eftersom hon är höggravid och inte kan använda den nu. Dessutom är den supervarm i det garnet så det behövs vinter.





Till äldsta sonen har jag stickat i lammull, i grafit och brunt. Bara en del klar än så länge. Lite pill med raglanminskning, men det blir bekvämt så det får vara värt det. Dessutom är det lätt att sy ihop med overlock.



Yngsta sonen ska också få en tröja i Scabiosa-mönster, men den är bara på planeringsstadiet. Holst Supersoft i mörk- och ljusgrönt blir det. Jag gillar det garnet, tycker det håller bra och blir lagom tjockt. Det visade sig också vara jättebra till stickmaskinen så jag beställde direkt från fabriken i Danmark. På kon blir det snudd på halva priset jämfört med 50-gramsnystan i butiker här hemma.



Sista veckan har mycket tid gått till fåren eftersom det är högsäsong för lamning. Av 38 tackor har alla utom 8 lammat nu. Mer om det i nästa inlägg :-)



Inga kommentarer: