söndag 16 juli 2017

Ipad-fodral med sashiko

Jag har testat att sy sashiko som det ursprungligen användes: för att kvilta.

Det går inte att ta lika många stygn eftersom det är mycket tjockare, men jag tycker det är en rofylld sysselsättning!

Jag sydde ihop det till ett Ipad-fodral, men det gjorde jag erbarmligt dåligt så jag visar förbaske mig inte hörnen vid dragkedjan... 

Ska göra ett till min stora Ipad också (denna var till handväskmodellen) och då ska jag sy lite ordentligare.



Den första har jag gjort med bara ett tygstycke, men nästa ville jag prova att sy ihop olika lappar. Man har ju en lapplåda så det är verkligen bara restbitar. Om jag förstått det rätt kallas detta för boro.

Jag har limmat tygbitarna på en bit av ett gammalt lakan. Några av tygbitarna var lite väl tjocka så det ska jag tänka på till nästa gång. Men framför allt ska jag använda ett lim som inte är omöjligt att sy igenom. 


Halvvägs sytt med sashiko, eller helt enkelt förstygn.
Halvvägs fastsydda restbitar av tyg från lapplådan.



Inga kommentarer: