söndag 25 juni 2017

Sashiko-frossa

Jag har fullständigt fastnat i Sashiko. Det är minsann en teknik som passar mig som hand i handske: lång tråd, knutar eller dubbla stygn för att fästa och mönster som tilltalar mig.

Det här geometriska mönstret är rena magin. Man syr först alla stygn på ena hållet (horisontellt eller vertikalt) och beroende på hur man ordnar stygnen kommer mönstret att framträda när man syr på andra hållet. Det ska vara japaner till att räkna ut sånt! Jag tycker det har likheter i konstruktionen med ikat-färgning, som ju är ett under av precision.

På min första provbit (lite valhänt så klart...) sydde jag inte klart mönstret. Tyckte det var rätt fräckt att kunna se hur det är gjort. Och jag misstänker att många kommer att fråga. Ska nämligen sy ihop alla mina provbitar till en bento bag.


Sytt med vanligt virkgarn.
Sytt med DMC pärlgarn #8.



Jag har fortfarande inget särskilt sashiko-garn, eller nålar för den delen, utan syr med vad som finns hemma. Och det finns att välja på för jag fick ärva en hel massa garn efter en grann-dam som flyttade till särskilt boende. Helt underbart att ha så här många färger att välja och vraka bland!





Jag har alltid gillat graderingar i toner, så det har jag lekt lite med på provbitarna. Har använt en gammal markeringspenna och jag undrar jag om inte den är för gammal för det verkar inte som att linjerna försvinner av sig själv som tänkt är. Tur det bara är provbitar.


Sytt med moulinégarn.

2 kommentarer:

Fröken Slöjd sa...

Så fina dina broderier är.
Jag måste ta och prova lite till hösten - kanske det kan bli fint på jeansåterbruk.
Ha en bra sommar hälsar Fröken Slöjd

fale artut sa...

Det ser mycket trevligt och lockande ut!!