onsdag 14 juni 2017

Lagning med sashiko


Ett par favoritbyxor har blivit rejält tunnslitna i baken och jag har funderat på hur jag skulle kunna rädda dem så jag kan ha dem en sommar till. Att laga sådant osynligt klarar i alla fall inte jag.

Alternativet är ju så klart synlig lagning. Japansk sashiko passar perfekt!

Jag testade två olika sätt. Bara enkla rader med förstygn gick snabbt. Man skulle ju kunna sy på maskin, men jag tycker det blir bra mycket vackrare handsytt. Lite vingligare och inte exakt lika långa stygn skapar liv, vilket ju ofta är filosofin bakom konsthantverk, inte bara i Asien.

Det som ser ut som små stjärnor tog lite längre tid. De är dock inte, som man skulle kunna tro, sydda var för sig utan i rader. Alltså ett av stygnen i alla stjärnorna på en rad, nästa rad blir nästa stygn i stjärnan osv. Fyra rader totalt.

Byxorna är köpta i Danmark och med tanke på applikationerna på framsidan passar sashiko-lagning utmärkt. Sydde gjorde jag med silketråd.






Så här ser de färdiga lagningarna ut bakifrån.
Och så här ser byxorna ut på framsidan.



1 kommentar:

Anonym sa...

Vad fint det blev! Bra att kunna använda älsklingsplaggen ett tag till ... ;)