lördag 22 april 2017

Måste man verkligen sticka en provbit?

Så tänker jag varje gång jag ska sticka i ett nytt garn. Suck. Jag vill ju sätta igång direkt.

Med handstickning skippar jag ofta provbiten nuförtiden. Jag börjar sticka på ärmen och kan rätta till maskantalet genom att öka lite oftare eller mindre ofta. Skulle det bli helt tokigt så är det inte så mycket att repa upp på ärmen heller. Och så vet jag exakt hur många maskor jag behöver till livet. Fast jag har stickat en del prover under alla år med stickning.


Med maskinstickning är det lite annorlunda. Då är man faktiskt tvungen att göra ett prov eftersom det är helt omöjligt att bedöma storlek så länge det sitter i maskinen. Det vill till att både sticka prov och räkna på allt. En bra anledning att använda välkända garner!



Jag har några härvor silkegarn,  inköpt av en anledning jag glömt bort, som jag är angelägen om att sticka i maskin. Så det är bara att göra en provbit. 40 varv och maskor mellan markeringarna ska det vara, så funkar det att läsa av med speciallinjalen. Och 20 varv före och efter, samt 15 maskor på var sida. Man mäter bara på mitten.
Förr gjorde jag sällan så här stora provbitar till handstickning, men det brukade också straffa sig genom att det lilla maskprovet blev helt missvisande. Maskprov ska vara stora!

Inga kommentarer: