onsdag 19 april 2017

I Sockträsk med tantulltussockor


I mitt stickegäng har vi fastnat i Sockträsk sedan Anna Bergman kom ut med boken #tantulltussockor. Boken är synnerligen trevlig som inspiration, även om man som jag egentligen inte behöver mönster längre för att sticka sockor. Det har jag gjort i över 30 år.




Anna Bergman gör bl.a. en häl med förkortade varv som gör att mönstret inte störs, förutom att det blir 2 varv av hälfärgen över hela sockan. Men det går också att utnyttja dekorativt, vilket jag tycker hon har lyckats bra med, inte minst i sockan Fru Sergel (bilden bredvid). Den är så fin att jag har stickat i samma färger som i boken, vill inte ändra någonting på den!

Hälen blir dock bättre, tycker jag, om man gör vändningarna med åtdraget omslag istället för bara omslag som Anna gör. Det jag gör kallas German Short Row Heel, och på youtube finns flera bra beskrivningar.

Det känns också mycket sympatiskt att köpa boken eftersom inget förlag var intresserad och hon därför gav ut den själv. Sådant vill man ju gärna stötta! Trots egenutgivning har boken en genomtänkt och väl fungerande layout. Boken finns att köpa här.

Jag har hunnit göra tre par sockor, och håller på med det fjärde paret. Men jag har garn till bra många fler, för när man hamnar i Sockträsk kan man ju inte motstå fina sockgarner. Och mönstren i boken inbjuder till att ha många olika färger att leka med. Lite får väl en hobby kosta!



Tutti Frutti med ett självrandande garn.

Barbro i annan färgställning än i boken.

I Sockträsk tillsammans med stickegänget.


Marylin med annan bård och annan färgställning än i boken.

Tror inte jag behöver köpa mer sockgarn på ett tag...

Inga kommentarer: