söndag 17 juli 2016

Silver Reed SK 280!

I förrgår fick jag min nya stickmaskin levererad, en Silver Reed med hålkort, och sen dess har jag utforskat dess möjligheter och stickat prover för att lära känna den. Jag brukar gå ganska grundligt till väga med såna här saker, för det brukar löna sig i andra änden.

Alltså har jag stickat remsor med olika maskinställning, en liten bit med varje steg, för att lära mig hur stor skillnaden blir. Eftersom jag har stickat på maskin några år så träffade jag i princip rätt från början, men den här maskinen har två mellansteg (punkter) mellan varje helsteg, och det är jag inte van vid. Liten skillnad som kan vara betydelsefull i en del garner.

Jag har också, för första gången i mitt liv, stickat ordentliga provbitar enligt konstens alla regler. De flesta är stickade i tunna garner jag köpt i Kina, och alla har en masktäthet på 31 - 34 m./10 cm. Väldigt tidskrävande för hand med andra ord...

En del garner har jag gjort prover i fast de är ganska lika för att jag ville se hur stor skillnaden blir, så jag kan använda mellanstegen i maskinställningen.

Nu tänker jag sticka en ny Rauma-tröja med stjärnor i grått och svart. Den förra gav jag till min syster för den passade henne bättre än mig. Egentligen skulle jag vilja ha Rauma-mönstret på stjärnorna men jag har ännu inga hålkort att klippa själv, och eftersom jag inte kan bärga mig tills de kommer så tänker jag använda stjärnmönstret som ingick.

Jag behöver väl knappast säga att det inte blivit så mycket ufo-verksamhet de senaste dagarna...

Inga kommentarer: