lördag 16 juli 2016

Riddari i retur

Igår blev det ingen ufo-verksamhet, eftersom jag fick min nya stickmaskin levererad. Mer om den senare.

Jag var dock tvungen att fixa för långa ärmar på den isländska tröjan Riddari som jag stickat till äldsta sonen innan han åker tillbaka till Stockholm.

Lite nervöst är det allt att sätta saxen i stickning! Jag plockade upp ett varv på en rundsticka innan jag klippte ett par varv utanför och pillade bort överflödet. Gick förvånansvärt bra, men att det var så grovt garn gjorde det enklare.

Efter blockning av den nystickade ärmmudden kommer det inte att synas mer än på maskriktningen i mönsterstickningen, och jag tvivlar på att någon kommer att se det. Sonen gör det inte.





Lite märkligt hur saker ibland händer i sjok. Fröken Slöjd (som jag känner) fick nämligen också en tröja i retur nyss, även det en Riddari!

Färgen på tröjan är lite konstig på detaljbilderna, helhetsbilden motsvarar verkligheten bäst.

1 kommentar:

Barwitzki sa...

Tusen takk for tips... jeg bruker :-)) Jeg hadde strikket en islandgenser, men
nå armene er for kort - jeg vil forlege :-))
Fantastisk din islandgenser for sønn. Hilsen fra Viola
Ha riktig god søndag.