lördag 4 januari 2014

Tema: Alice Starmore

I januari är det tema Alice Starmore på Helylles stickkafé i Kristianstad, så jag tänkte skriva lite om henne för de som kanske inte har upptäckt henne ännu.

Alice Starmore är framför allt känd för sin stickdesign i Fair Isle-teknik. Men hon har också designat tröjor i t.ex. Aran-stickning, med mängder av intrikata och vackra detaljer. Hon kommer från Skottland men har också studerat sticktraditioner i Sverige, Norge och Finland.

Många tycks tro att hennes plagg är gjorda efter gamla mönster, särskilt de keltiska och Aran-tröjorna. Men så är det inte. Hon har studerat gamla mönsterformer och hämtat inspiration för sina egna nytolkningar av dem. 

Starmore har gett ut flera böcker - och jag har köpt de som finns att tillgå i Sverige (via Adlibris): Tudor Roses, Fishermen's Sweaters, The Celtic Collection, Aran Knitting, Fair Isle Knitting och Charts for Color Knitting. Alla är på engelska, men en av dem, Fishermen's Sweaters, finns översatt till svenska under namnet Fiskartröjor för hela familjen. Den kan man hitta på bibliotek och antikvariat, men den verkar inte finnas kvar i handeln.


En bra bild av hennes design får man antingen genom att besöka hennes hemsida, eller helt enkelt googla hennes namn (försökte lägga en länk, men det fungerade inte).

Jag har gett mig på två modeller ur Aran Knitting: dels Na Craga (övre bilden), som är nästan klar, och dels St Bridget (nedre bilden). Den senare är nog den mest populära i boken.
















En modell jag verkligen vill göra, av restgarner, är Turoe (till höger) ur The Celtic Collection. Kan lätt tänka mig den som kappa i swagger-modell!





Inga kommentarer: