måndag 27 januari 2014

Riddari med annan färgplanering

Det närmar sig slutet på Riddari! Den svarta och den blå låg lite för nära i mörkhet, syntes inte så mycket, så jag ändrade på färgplaneringen så blått och grått kom bredvid varandra istället. Klart bättre. Och vem kan tala om hur det egentligen skulle vara?






Dessutom har jag knappt något vitt kvar, men jag ändrade det också så jag inte behöver köpa ännu mer garn. Oftast ser man ju förlagan framför sig och tycker att det blir finast, men man behöver ju inte vara så bunden till färgerna som används i beskrivningar, det kan bli bra på många sätt.

Här är en sak jag tycker är intressant: Jag använder ganska ofta den utmärkta boken Knitting in the old way, där måtten på tröjor anges i proportioner med utgångspunkt från hur många maskor man har över bröstet.

Antalet maskor under ärmen på tröja med ok anges till 8 %, vilket är klart mer än i de flesta beskrivningar. Nu följde jag bokens %-tal och satte 20 maskor under ärmen på tråd. Det ser ganska stort ut, men jag tror det blir bekvämt.








Inga kommentarer: