söndag 17 november 2013

Vävstuga på G!

De sista 5-6 åren har min vävstol stått i ett hörn. Inte för att jag inte haft lust att väva, utan för att det krävdes en rejäl upprensning i rummet.

Nu är det röjt, men inte färdigt. Återstår att ställa i ordning: måla tak, tapetsera, putsa fönster, slipa golv... Och en annan lampa, den som hänger nu gör det bara tillfälligt. Den är jättefin, gjord av Lisa Montel av en fruktansvärd massa nycklar, men ger inte ljus så det räcker till vävning.


















Fast jag har tänkt att få upp vävstolen innan allt är klart, det enda som krävs för att det ska bli användbart är att putsa fönster. Resten får vänta lite.

Jag är verkligen sugen på att väva mattor. De gamla börjar bli utslitna. 

Som första projekt tänker jag använda en del av alla virkgarner 8/4 och göra ripsmattor. Det blir jättebra kvalitet i virkgarn. Lite kraftigare så de ligger bra på golvet, och ändå inte för tunga. Dessutom går det snabbt att väva.

Tittar på Loppbergas blogg för inspiration.

2 kommentarer:

IngridJ sa...

O så kul du kommer att få! Jag vävde mattor i somras och det var ett härligt skapande i mönster och färger. Min köksmatta är förresten väldigt lik den första mattan i det blogginlägg du länkar till.
Lycka till med väven!

maliz sa...

Vad bra att läsa, att du ska väva återigen. Jag gjorde också en stor vävpaus men är nu i full gång igen.
Se fram emot att se dina nyvävda mattor.
Ha en bra söndag!
maliz