måndag 11 november 2013

Stickor från Kina

Jag brukar köpa garn och stickor när jag är i Kina. Garnet är jag oftast väldigt nöjd med, men med stickorna är det lite varierande.

Jag gillar bambustickor och det finns det gott om i Kina. Fast inte alla är så bra...

Strumpstickor i bambu funkar bra - särskilt om man inte är störd av att en del slår sig och blir lite böjda. Jag har köpt ganska många av den ljusa sorten på bilden. De är några cm längre än de vanliga här hemma och det tycker jag om för man kan sticka ärmar på dem. De mörkare bruna är lite för långa, men bra till t.ex. stora ärmar och halsringningar.

Kan vara värt att tänka på att man oftast får 4 stickor i ett set och inte 5 som vi är vana vid. De är dock så billiga att man lugnt kan köpa 2 set av varje.

Rundstickor i bambu har jag inte hittat några som är bra. Själva stickan är det inget fel på, men plastkabeln funkar inte. Den är för tjock så det är jättejobbigt att "mata fram" maskorna. Dessutom bryts den vid infästningen efter inte allt för lång sticktid - man kommer inte igenom en hel tröja...

Stålstickorna är helt ok. Det finns ju hemma också men jag brukar köpa kvarts-storlekarna 1,75 - 2,25 - 2,75 - 3,25 eftersom de inte är så lätt att hitta i Sverige.

Sen  är det ju lite kul att köpa bruksvaror när man reser - det blir ju lite semesteminne också!





3 kommentarer:

Otaliga projekt sa...

Tack snälla för ett matnyttigt inlägg.

IngridJ sa...

Det tänkte jag inte på ... att köpa stickor och garn. Jag var i Giuzhou och det var en del fokus på broderi, de olika minoriteterna har otroligt vackra dräkter med broderier på. Kvinnorna satt och sydde överallt.

Sjömans-Elin sa...

Jag hade sånt sjå med att hitta garner i Chenyang att jag inte hade en tanke på stickor... Kanske lika bra...