fredag 1 november 2013

Sisyfosarbete

På Helylles stickkafé i Kristianstad har vi haft näverstickning som tema i oktober. Jag har redan stickat en sjal och har istället tagit mig an avslutningskanten i I-cord. Känns som sisyfosarbete - men blir väldigt bra. I-cord är helt klart användbart!




Tog en serie bilder och tänkte beskriva hur det går till:

Jag har stickat med 4 maskor och använder strumpstickor.

Börjar faktiskt med ett hörn. Där stickar jag 3 varv I-cord utan att sticka ihop med sjalkanten.




Sen stickar jag alla maskor utom den sista, den lyfter jag bara över på högerstickan. Sen plockar jag upp 1 maska i kanten på sjalen...



... och stickar ihop den lyfta maskan med den upplockade maskan, i bakre maskbågen så blir det snyggast.




Det var ett varv på I-corden, garnet är i vänstra kanten och det finns inga fler maskor att sticka. Men nu vänder man inte som brukligt är. Putta istället strumpstickan till andra änden, så det ser ut som på bilden nedan...



...och börja om på varvet i högra kanten. Garnet, som kommer från vänster, kommer att dra ihop det till ett "snöre". Det kan vara bra att sticka första maskan lite fast, så hjälper man till att dra ihop det lite snyggt.



Svårare är det inte: Sticka alla maskor utom sista, plocka upp 1 i kanten, sticka ihop i bakre maskbågen, putta strumpstickan i läge till det nya varvat.

Det tar som sagt lite tid, men har man lagt ganska många timmar på näverstickningen så vore det ju synd att förstöra alltihop med en taskig avslutning. 

I-corden förhöjer tvärtom helhetsintrycket och lägger sig dessutom snyggt på baksidan!






När den här sjalen är klar ska min syster få den. Och så ska jag göra en i grönt-blått till mig själv för det är superkul att sticka näverstickning!

Garnet jag stickat med är 1-trådigt Schoppel-Wolle Zauberball som finns i många fina och väl avvägda färgställningar. 


2 kommentarer:

fale artut sa...

Vilken mys-stickning, perfekt höstpyssel. Mycket fin beskrivning!

Anonym sa...

Snyggt blir det och det ser inte så svårt ut med din utförliga beskrivning.