lördag 16 november 2013

Beskrivning: uppläggning för strumpor

Jag är lite tekniknörd, gillar när detaljerna blir fina. Således har jag införskaffat en bok med 211 olika sätt att lägga upp och avmaska.

Än så länge har jag börjat att regelbundet använda två av dem: Den ena är German Twisted Cast On som ger en elastiska och samtidigt fast kant, bra till resår på t.ex. koftor. Tycker den verkar ganska slitstark.



Den andra är Rolled-Edge Cast On till strumpor. Lite krånglig, men väl värt besväret. Så här gör man:

  • Lägg upp halva maskantalet med restgarn, sticka runt ca 4 varv.
  • Sticka 1 varv med bomullstråd i avvikande färg, som är lättare att dra ut.
  • Byt till det garn du ska sticka med.
  • Varv 1: 1 rät, 1 omslag hela varvet. Obs! Gör omslaget ganska litet!
  • Varv 2: 1 rät, lyft 1 maska avigt med garnet framför arbetet. Upprepa hela varvet.
  • Varv 3: Lyft 1 maska avigt med garnet bakom arbetet, 1 avig. Upprepa hela varvet.
  • Fortsätt nu att sticka resår (1r, 1a) på vanligt vis. När du stickat några varv kan du dra ut, eller klippa bort, bomullstråden.






















Jag har sett att det finns fler böcker i ämnet, men jag är nöjd med denna. Bland annat för att det finns en bra översikt över vilka tekniker som passar till vad, och dessutom vilka uppläggningar och avmaskningar som passar bra ihop.




1 kommentar:

Malin sa...

Tubular cast-on är snyggt! Har du testat Yarn-over tubular cast on 1 på sidan 79 (japp, den står i min hylla med)? Samma resultat med mindre krångel tycker jag :-)