söndag 27 oktober 2013

Nålbindning

Jag har varit på vävdagarna i Glimåkra, precis som vanligt. Men det verkar faktiskt som att tillställningen har sett sina glansdagar. Jag tyckte det verkade vara färre utställare i år, och färre besökare.

Jag inhandlade en bok om nålbindning och två härvor otvättat 2-trådigt ullgarn.

Nålbindning har jag provat på i min utbildning på 80-talet. Kommer vagt ihåg hur man gör, men minns desto starkare att jag gillade tekniken!

Nålbindning lär vara en riktigt gammal teknik, och det enkla, ursprungliga tilltalar mig. Man använder garn och en lite större nål av trä, metall eller ben. Min är av trä.

Nu har jag gjort en provlapp för att komma igån. Den ska valkas och sen ska jag göra vantar. Skulle också vilja göra ärmar till en jacka i den här tekniken. Får väl se vad tiden vill räcka till...

Inga kommentarer: