onsdag 28 augusti 2013

Silkestupp

Jag brukar köpa nykläckta kycklingar på våren, men i år har mina höns kläckt äggen själva. Väldigt bekvämt!

För att få in nytt blod i nästa års kycklingkullar behövs det en ny tupp. Härom helgen bytte jag därför till mig en silkestupp, och två silkeshönor.

Tuppen är rasande grann! Fast ganska liten, så vi får väl se om han klarar att klättra upp på mina betydligt större hönor... Annars får jag väl skaffa en tupp till.

Han har dock ett märkligt läte: skriker fasansfullt - nåja, nästan fasansfullt... Först häromdagen hörde jag ett normalt kuckeliku från honom!




2 kommentarer:

fröken pensé sa...

Vilken snygging!
Nu blir flickorna glada ;)

Hälsningar Annica

Gunillasljusglimtar sa...

Åh stilig tupp! Vi har några KINDA hönor som är dryga året,dom började värpa i dec i fjol...Hur bra som helst! Nu i sommar har dom knappt värpt nåt,du har ingen ide vad det kan bero på? Vi har ingen tupp,tror inte vi får ha det här..fast har ju inte frågat heller:) Kram Gunilla