lördag 18 maj 2013

Nu kläcks det!

Igår började det knaka och kvittra under ruvhönorna! Det är svårt att veta hur många där är, men än så länge har jag i alla fall sett fyra kycklingar samtidigt. Och alla är nog inte kläckta än. 

När man tittar på dem ser man hur hönan reser sig lite, bara aningens, när en kyckling är på väg ut ur sitt skal. Jag tycker det är helt fantastiskt!

Tre av hönorna ligger på rad bredvid varandra och jag tror att alla har kycklingar under sig. Men man kan inte vara riktigt säker på vems som är vems, eftersom ungar är ungar oavsett sort: de springer lite som de vill!

Den på bilderna trodde jag tilhörde hönan längst till höger. Men så började den röra på sig och kliva över hönorna ända tills den försvann in under hönan längst till vänster istället!

Först när alla är kläckta och hönorna börjar röra på sig kan man se hur många det blev. Spännande!








1 kommentar:

Stolpås Gård sa...

Så spännande att få vara med om! Det har jag aldrig varit, fast är sugen på att nån gång skaffa höns igen...
Vilken härlig blogg du gör,
kram Sussi på Stolpås