fredag 19 april 2013

Sjal i lingarn

Nori är klar! Den var ganska kul att sticka och den blev bra, det är inte särskilt stor skillnad på fram- och baksidan så den känns faktiskt vändbar.








Kanten är fin: man lyfter 1:a maskan, stickar nästa i bakre maskbågen och i slutet på varvet stickar man nästsista i bakre maskbågen och sista maskan vanligt, och resultatet blir nästan som en liten rullkant. Inte alls dumt.




Jag har stickat i Kalinka, ett lingarn. Lingarn trasslar gärna så jag stoppar det i en plastpåse och tar garnet utifrån istället för inifrån nystanet, funkar väldigt bra.




2 kommentarer:

maliz sa...

Sjalen blev jättesnyggt och idén med plastpåsen är bra!
Det vill jag komma ihåg nästa gång jag stickar med lingarn. Jag har redan arbetad med Kalinka och minns att det var inte så enkelt.
Ha en bra helg!
maliz

Lena i Sundsvall sa...

Har stickat två schalar i Kalinka, tyckte det var skönt att sticka med. Lite besvärligt med nystanet dock. Är nyfiken hur det är med den tjocka tackan.