söndag 17 februari 2013

Gör om - gör rätt...

Jag tror inte jag någonsin stickat någonting helt felfritt. Det mesta får vara, men det finns saker man bara måste repa upp. Som när man råkat sno det i uppläggningen på rundstickning. Inte en chans att det kommer att fungera...

Som tur var hade jag inte fäst alla trådarna. Det kan faktiskt löna sig att inte vara alltför ordentlig!

Men inget ont som inte för något gott med sig: Jag hade hunnit konstatera att jag inte helt gillade hur färgskiftningarna klumpade ihop sig, så nu kunde jag göra något åt det. (Min mamma säger att jag är född optimist!)




I The Essential Guide to Colour Knitting Techniques av Margaret Radcliffe finns ett avsnitt om flerfärgade garner och hur man kan bryta upp strukturen med aviga eller lyfta maskor.





Jag bestämde mig för att sticka aviga maskor när det är tjockt garn på stickan. Det blir inte lika 'platt'. Och det är roligare att sticka!

Än så länge är det lite svårt att säga hur det blir (särskilt med alla trådrna), men jag tycker det ser lovande ut.

2 kommentarer:

IngridJ sa...

Ska det bli en tröja? Tuff nederkant i så fall.

Gunillasljusglimtar sa...

Oj ser avancerat ut!! Har precis stickat färdigt en liten babytröja o nu är det pulsvärmare på G på beställning...Är ju så kul! Gunilla