fredag 7 december 2012

Stickhit med julkulor

Igår påbörjade jag årets julkula på Stickhit på Helylle i Kristianstad. Jag gjorde en förra året - en som aldrig kom upp i granen...

Stickade med Rauma Finullsgarn. De ska fyllas med 20 g kardad ull och valkas i tvättmaskinen.

Färdiga och ofärdiga alster


Gemensam fotografering av våra alster




På SVT  finns ett inslag om Arne och Carlos som är upphovsmännen till julkulorna. De kan tydligen leva på sin stickning nuförtiden, särskilt i Japan är de väldigt stora. Kul! Men det är som med Kaffe Fassett - massor av kvinnor som stickar väldigt fina saker, men det är de få männen som blir världsberömda. Världen är fortfarande orättvis...



2 kommentarer:

annasaviga sa...

Jag känner igen det där om män och kvinnor och hur vi ser olika på dem. Jag jobbar i ett kvinnodominetat yrke. De män som jobbar på min arbetsplats blir ofta höjda till skyarna, trots att deras arbetsinsats inte är bättre än någon annans. Man ser till kön och inte till prestation. Trist, men så är det.

Men kulorna blir fina!

Brita sa...

...fint...hade också tänkt sticka några,har dock inte kommit dit än...Håller med om detta med män och kvinnor...lite trist...