söndag 4 november 2012

Självhushållning

I min ungdoms dagar :-) var jag väldigt attraherad av självhushållning. Idag har jag lite av det i min tillvaro, om än långt ifrån helt och hållet.

Men när jag nu har nackat de höns som har gjort sitt som värphöns tycker jag verkligen det känns bättre att ta rätt på köttet än att slänga dem på gödselhögen.

Alltså plockar jag dem och tar vara på filé och lår, resten är inte mycket att bry sig om. Förutom skroven. För min yngste son är kock så han har lärt mig att koka fond på skroven. Det blir bra bas för soppor i vinter!

Sju höns som inte längre lägger ägg har jag tagit av daga.

Kvar i hönsgården är 8 Sussex, 2 Maran, 4 Blommehöns och 6 med Australorp på fädernet (fast några av dem är tuppar). Och 2 kinesiska Cochin som jag sparar för jag vet att de är ruvvilliga.




Igår kokade jag fond, och idag kokar jag köttet. Jag tänker frysa det kokt så blir det snabbare middagar, och ihop med fond så bevaras köttet på bästa sätt.



Hönskött blir hur bra som helst - bara man kokar det tillräckligt länge.

Över 4 kg hönskött får koka med peppar, lagerblad, morot, lök, persilja, timjan, rosmarin och lite av gårdagens fond i så där 1,5 - 2 timmar.



8 kommentarer:

fale artut sa...

Härligt! Det är så skönt att ha något att ta till ibland, särskilt när det är "äkta vara". Praktiskt med storkok också. Läser din blogg ofta fast jag inte skriver!

heidi sa...

varför slänga hönor på soptippen??? när du kan ta hand om dom:) fond på höns har jag inte provat, men jag har tillagat höna med gott resultat:)

och så praktiskt att ha kvar i frysen, och kunna plocka fram vid behov:)

Linda sa...

Ser gott ut! En av mina hönor har lite maranpåbrå, det ska bli spännande att se om det påverkar äggfärgen när hon börjar värpa till våren.

Unknown sa...

Nu blir man ju sugen på höna. tänk att ha ett gäng vore kul. Önskar dig en underbar måndag kram Beijan

Linda sa...

Tack för baskerkomplimangen! Ja, det känns som om det kommer att bli min vinterfavorit!

annasaviga sa...

Det är ju lite av en lyx nu för tiden, att faktist veta var köttet man äter kommer ifrån, hur djuren haft det under sitt liv, iaf för oss som inte bor på landet.

Ser gott ut!

Paulina sa...

Hur länge kokar man höna? Jag har bara tagit tillvara på ungtupp och då stekt i ugnen.
/Paulina

nattugglan sa...

Va härligt med höns.. Visst går det att äta opp istället för att kasta dem.Nus ka jag kika vidare på din blogg.. ha en bra dag!!