söndag 18 november 2012

Karin Kurbitsmössa

Oj, oj, oj... nu har det gått lite långt tid sedan senaste inlägget. Det har kommit lite tentor ivägen, men nu är de så gott som klara.

Lite har jag stickat i alla fall. På torsdagens Stickhit på Helylle i Kristianstad började jag på en Karin Kurbitsmössa.

Mössorna i beskrivningen tycker jag faktiskt inte är så snygga, tror det beror på att det är ljusa färger längst ner. Den jag sett i verkligheten (stickad av Anna på Stickhit) är mycket finare, men hon har mörka färger längst ner. Det är det på min också så jag hoppas den blir bra.

Har faktiskt ännu inte lyckats sticka en mössa jag trivs i, så förhoppningen är verkligen på riktigt!




Mönstret är vackert men det är ingen hit att sticka, långa flotteringar i båda färgerna gör det jobbigt att sno garnerna. Blir mössan bra i storlek och passform så ska jag rita in ett eget mönster i mallen.

Stickar med 1 tråd Fame i gröna färger och 2 trådar babyalpaca, stickor 2,5.Jag har inte provstickat så jag hoppas det blir lagom...


3 kommentarer:

Annika sa...

Super snyggt! Trevlig söndags kväll!

Otaliga projekt sa...

Hej. Hoppas verkligen att du har möjlighet att hjälpa mig med svar på en fråga. Jag har fått erbjudande om att bli ägare till ull från Gotlandsfår och eftersom jag inte kan något om ullberedening, kardning eller spinning så uppstod ju lite frågor.
Så min fråga är, hur städar/tvättar jag till ullen? Har tänkt mig lite learning by doing i det här fallet och utgår ifrån att ullen inte riktigt ser ut som den i butiken.... :)
Tack på förhand,
Sarah

annasaviga sa...

Fint blir det! Men att sno trådarna tycker inte jag heller är en höjdare. Jag har precis stickat den första mössan jag trivs i, sitter super, mönstret hittar du här: http://www.ravelry.com/patterns/library/grantham