söndag 26 augusti 2012

Östergårds garn till försäljning

Nu har jag försökt fotografera mina provlappar stickade av garn från våra får - det var inte det lättaste att få det rättvisande och helt har jag nog inte lyckats.

Garnerna är döpta efter våra två avelsbaggar och består av 100 % finull vilket är rätt ovanligt i handeln. Båda är en blandning av ca hälften fårull och hälften lammull.



Östergårds Rune heter det vita garnet. Ca 240 m/100 g.

Stickor 2,5 blir ganska fast, utan att bli "stabbigt". Passar bra till vantar.

Masktäthet: 25 m på 10 cm i slätstickning.






Stickor 3 passar bra till tröja.


Masktäthet: 21 m på 10 cm i slätstickning.










Stickor 3,5 fungerar också bra och passar till lite lösare tröja.

Masktäthet: 20 m på 10 cm i slätstickning.














Östergårds Kurt heter det bruna garnet. Ca 270 m/100 g.

Stickor 2,5 blir bra, inte riktigt lika fast som med Rune. Jag stickar tröja i Kurt med 2,5.

Masktäthet: 22 m på 10 cm i slätstickning.






Stickor 3 blir också bra till tröja.

Masktäthet: 21 m på 10 cm i slätstickning.












Stickor 3,5 blir kanske lite i lösaste laget men fungerar om man vill ha en lös och ledig tröja.

Masktäthet: 20 m på 10 cm i slätstickning.







Det går utmärkt att sticka mönstrat trots att det skiljer lite i meter/hg.

Stickor 2,5 ger ett tydligt mönster.

Masktäthet: 30 m på 10 cm i slätstickning.









Än så länge har jag en begränsad mängd garn till försäljning. Men om jag säljer en del av denna leveransen kommer jag att skicka iväg mer efter höstens klippning. Själv tycker jag att garnet blev väldigt bra så jag vill sticka mycket av det!

Priset är 155 kr per härva om 100g + frakt enligt postens portotabell för brev + 12 kr för skrymmande brev.

Om du vill köpa garn skickar du ett mail till annika.odelstav[at]gmail.com (ersätt [at] med @ ) och tala om vilken färg och hur mycket.

Skriv också hela din adress och om du vill betala till bankgiro i förskott eller om du vill ha leverans mot postförskott (då tillkommer postens postförskottsavgift).

Med köp av garn följer mönster till halvvantar i Östergårds Rune.

Mönster till sjal och tröja är på gång och kan än så länge fås i efterskott.

2 kommentarer:

Rikke sa...

Jeg glæder mig meget til høsten til at få det fine garnet og hilse på dig og fårene dine.

Drømmer om en lækker trøje i "Kurt" og et stort flot sjal i "Rune" eller måske en vacker trøje med mønsterstrikning. Det ser så bra ud det mønster som du har stickat.

Annika Odelstav sa...

Men så roligt! Ser verkligen fram emot ditt besök! Tills dess ska alla mönstren vara i orden!