måndag 9 juli 2012

Pepita, hundtand och salt & peppar

Jag håller på att sticka klart nästa par strumpor och började fundera på om det verkligen var pepitamönster eller om det möjligen var hundtandsmönster. Jag blev så nyfiken att jag gjorde en miniundersökning. Det här är vad jag kom fram till:

Pepita, hundtand och salt & peppar är alla rutmönster som kommer från vävmönster. Alla är riktigt klassiska och väldigt stickbara.

Det är många som blandar ihop namnen på mönstren (inklusive jag själv då...), inte så konstigt för de är ganska lika. Det mesta brukar kallas pepita, men det är faktiskt skillnad på dem.


Pepita

Pepita är riktigt roligt att sticka. Mönstret är enkelt att komma ihåg och det är max 3 maskor i samma färg så det kräver inte att man snor garnet.

Det här är mönstret på mina strumpor och det känns som att det går snabbt att sticka för man ser hur raderna växer efter hand.




Hundtand

Salt & peppar
Hundtand är lite mer komplicerat och blir större mönster. Det har fler maskor av samma färg så man måste sno garnerna.



Salt & peppar kan man kalla schackrutigt, men då får det vara större rutor. Med bara 1 maska i varje färg är det lättare att få jämnt i stickning, särskilt om man inte är så van.



Bardotruta i vävt original



Jag ramlade över bardotrutigt också när jag googlade. Om man ska sticka den måste man ha tre färger, fast bara två åt gången.

Kunde inte låta bli att leka lite med att göra stickdiagram i lite olika färger.
Diagram för att sticka bardotrutor i olika färgställningar.



2 kommentarer:

Otaliga projekt sa...

Jag håller på att "läsa ikapp" massa bloggar för tillfället och OJ vad mycket matnyttigt du bjussar på.

Annika Odelstav sa...

Tack! Jag blir så glad att du tycker så!