torsdag 5 juli 2012

Grytunderlägg eller schackbräde

Mitt andra grytunderlägg i Frankie's ten stitch (gratis mönster på Ravelry) är klart. Jag har skrivit lite om tekniken i ett tidigare blogginlägg.

För att slippa ludd i tvättmaskinen la jag det i en tvättpåse och det blev tovat tillräckligt på bara en tvätt! Det andra krävde tre gånger. Nu är jag inte säker på att tvättpåsen var avgörande för det är inte samma fabrikat på garnet, även om båda är vanligt 2-trådigt ullgarn. Detta är stickat i Aade Lõng och den förra i Kauni.




Formen passar bra till ovala ugnsformar, den här är mellanstorlek så storleken funkar till en rejäl form.

Portabelt, hoprullbart schackbräde dök upp i tanken. En och annan schackentusiast skulle nog uppskatta det. Det kan bli bra som julkapp åt Yngsta Sonen!


1 kommentar:

stickigt humör sa...

När jag var på Aade Lõngs spinneri så hade de precis avslutat produktion för Kauni. Man kan misstänka att garnerna är väldigt lika eller hur?