lördag 26 maj 2012

Eget garn: mjukt och fint!

Nu har jag fått mitt alldeles egna garn från spinneriet! Underbart mjukt och fint! Och jag är jättelycklig!

Mjukt som alpaca, men utan att vara så sladdrigt som alpaca. Det här måste jag sticka sjal av!

Garnet är helt från finullsfår, ca 50 % lammull och 50 % fårull. Och bra mycket starkare än t.ex. Kauni-garn som jag har jämfört med.

Jag har klippt och sorterat valda delar av ullen på mina får för att få det som jag vill ha det. Ull från får för att få ett starkt garn. Ull från lammen för att få ett mjukt garn. Och det har blivit precis så!

Det vita är naturvitt, mycket vackrare än blekt vitt, med en mjukt vit, aningens cremefärgad ton.

Särskilt nöjd är jag med den bruna färgen som också är naturfärg - den är precis så mörk och djupt chokladbrun som jag tänkte mig. Det har lönat sig att noga välja ut den riktigt mörka ullen från lammen!

Det kommer att finnas en mindre mängd till salu. Men först ska jag provsticka mer, använda och provtvätta så jag vet hur det håller sig.





Följande ska provstickas:
  • provlappar med olika stickstorlek
  • sjal
  • muddar och halvvantar
  • tröja
  • sockar

Jag tror egentligen inte garnet lämpar sig för sockar, men jag ska testa i alla fall.

Kommer så klart att skriva mer efterhand som provstickningen framskrider!

7 kommentarer:

fale artut sa...

Du kommer nog att känna skillnaden på garn av egen ull, och "köpegarn". Jag blir lika fascinerad varje gång! Härligt!

Otaliga projekt sa...

Det ska bli spännande att följa. Det känns som om jag alltid lär mig något när jag tittar in här.
Det måste väl vara ett gott betyg?

Annika Odelstav sa...

Åh tack! Det var verkligen ett gott betyg! Känns himla bra!

Blenda sa...

Åh, vad spännande, att sticka med ull från egna får!

Det där vita blir jag sugen på... :-)

Ha det gott/Blenda

Anonym sa...

Det bruna ser jättevacket ut. Du kan inte tänka dig att byta mot mitt vackra grå garn från gotlandsfår, jag har en, två och tretrådigt. carina

Annika Odelstav sa...

Hej Carina, tack för erbjudandet men det vill jag nog inte.

Rikke sa...

Hvor ser det brune uld lækkert ud. Jeg håber du siger til om du får sælge noget af det. Ved ikke hvor du bor om om du tager imod besøg på gården. Vi tænker at starte op med lidt får til høsten men vil gerne lære lidt om fåreracers og uldkvaliteter og egenskaber. Vi er på ferie i småland indtil den 10 juni. Du kan kontakte mig på SMS +4523435183 om du er interesseret. Kh. Rikke