söndag 15 januari 2012

Tocken

Nu har Tocken varit här en vecka och funnit sig väl tillrätta. Han börjar sköta sina uppgifter, det vill säga uppvakta damerna, varna för faror och ta dem till bra ställen att äta på. 



Blommehönsen, som ju är äldst i gården, struntade först fullständigt i honom, men nu börjar de inordna sig i den förändrade rangordningen.

Jag trodde det var Blomme-ras inblandat i Tocken också, men idag fick jag klart för mig att det är det inte. Han är en blandning av olika dvärgraser. Och jag som trodde han skulle växa till sig!

Bredvid en Blommehöna ser han då rakt inte så skräckinjagande ut!



Bredvid de väldigt stora kinesiska Kochin-hönorna ser han rätt liten ut. Trots det gör han vad han kan för att betäcka dem också. Heja Tocken! Jag vill ha kycklingar!



Egentligen vill jag ha större kycklingar än vad han lär producera. I vår planerar jag att köpa nykläckta Sussex och då kan jag spara en sådan tupp. Man ser inte skillnad på dem förrän de växer till sig så det går liksom inte att köpa bara hönskycklingar.

Man vet ju inte alltid så mycket om hur djur gör. Jag tänkte förut att tuppar måste ha ett himla sjå att betäcka alla varje dag för att befrukta alla ägg.

Nu har jag läst mig till att fullt så jobbigt har den stackars tuppen inte det. När han betäckt en höna är alla hennes ägg befruktade för så där två veckor framåt.

Låter lite märkligt men förklaringen är den att i en höna är många ägg på gång samtidigt, de sitter i klasar på äggstocken.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Han kommer nog att göra som du önskar skulle jag tro. Han är ju så otroligt vacker i fjäderdräkten. Ha en underbar kväll kram Beijan

Ruta Ett sa...

Inte visste jag att blommehöns var så stora. Men tocken klarar sig nog ändå.
Har han fått nåt namn?

Sunna sa...

jag följer den här romansen med spänning och ser fram emot kycklingarna

Annika Odelstav sa...

Tuppen har fått namnet Tocken, så slipper jag byta namn när jag byter tupp!

Så kul att romansen är intressant att läsa om!