söndag 8 januari 2012

Slagsmål i hönshuset

Mina Skånska Blommehönor har inte värpt på ett tag, de har tagit vintersemester eftersom dagsljuset är så kort. Jag saknar verkligen egna ägg så nu har jag varit och köpt fem Lohman-hönor som bör värpa; det ger sig imorgon.


Blommehönsen gick in i rätt bostad redan första kvällen och var redan inne när jag kom tillbaka med Lohman-gänget. De nya hade nog inte fått något att äta idag så de var hungriga, gick direkt till foderbehållaren och åt så det stod härliga till!




När sedan Blomme-hönorna fick korn på dem blev det slagsmål. Antar att det är normalt och hoppas att rangordningen ordnar sig utan att blodvite uppstår. Fast Tocken höll sig undan, han är inte så gammal och är ensam herre för första gången, stackaren.



Nu får samtliga höns vara inne några dagar så det blir en flock av dem.

5 kommentarer:

Sunna sa...

rasande grann tupp måste jag säga, hoppas det lugnar sig med hönsen

Stickeri Stickera sa...

Fina höns och granner tupp! Jag skaffade också fem lohmsnn till för ett tag sen, de var 16 veckor och mina andra höns är födda i somras, men det blev inget slagsmål vad jag kunnat se. De äldre har ju gett de nya tjuvnyp då och då. Men det kanske beror också på vad det är för raser.

Annika Odelstav sa...

Jag gillar också tuppen! Slagsmålen gick över rätt snabbt, fast de håller fortfarande på att etablera hackordning! Blommehönsen är två år och gamla i gården så det var väl inte så konstigt.

Barbro Li sa...

Skulle också vilja ha höns men det funkar inte här på Södermanlm i Stockholm. vi har inte ens balkong. Men det är roligt att läsa om dina och jag hoppas att du och hönsen har det bra och att äggen blir goda.

Anonym sa...

Rangordning. En furnuftig tupp som låter damerna göra upp. Jag brukade lägga ett mindre vitkålshuvud i hönsgården. Då fick de annat att tänka på. Och gott var det./Ella.