söndag 4 december 2011

Stickad klänning

Det blev för svårt att inte börja på något nytt, det finns ju så mycket roligt att göra! Har gjort många koftor senaste åren och nu är jag nog lite trött på det, så jag har påbörjat en stickad klänning, den första i min stickhistoria.



Mönstret finns i inspiration nr 014, ett mönsterhäfte för Schachenmayrs Rheuma-garn. Det är ett tunt garn som stickas med stora stickor, blir skirt och fint men väldigt genomskinligt och inte så praktiskt när det gäller hållbarhet. Jag har valt ett garn från Kina i annan färg (vitt är inte riktigt min grej) och tänker göra den aningen kortare och utan fickor, tänker att de mest tynger ner stickningen så det blir hängigt och fult.

Jag gillar verkligen många av modellerna i häftet, de är enkla och lite tidlösa. Det samma gäller modellerna i Stickat i ekologisk ull, en bok som är slut på förlaget men som jag hittade ett ex av på Hovdala i somras, vilket jag är synnerligen glad för! Skulle vilja sticka flera plagg som blir bra att bära tillsammans - det är bara tidsfaktorn som begränsar.

Boken har kommit i ny upplaga, dessutom billigare! Finns på Adlibris.

2 kommentarer:

Tina sa...

Det ska bli kul att se såsmåningom hur klänningen blir. Ett ganska stort projekt. Det där med tidsfaktorn är tyvärr alltför sant. Han en fin 2:a advent // Tina

bbk sa...

Det är intressant det här med tidsfaktorn - vad de måste ha haft mycket tid förut med alla de här tidskrävande hantarbetena. Och med tanke på hur lite ljus det var på vintern då man hade tid...