torsdag 3 november 2011

Provstickning i Aade Lõng

Garnerna jag köpte hos Tant Thea funkade inte ihop riktigt som jag tänkt mig. Tänkte kombinera mörkgrönt enfärgat med grön-gult självrandande garn i Fair Isle-bårder, och med peeries (mycket smala bårder)  i limegrönt mellan. Såg framför mig en väldigt grön  kofta...

Den nedersta provstickningsbiten, med ljust grönt mönster på mörkgrön botten, ser bättre ut på fotot än i verkligheten. Faktiskt precis som jag hade tänkt! Fast i verkligheten är kontrasten för liten. Dessutom är det mörkare gröna partier i det självrandande garnet som helt försvinner mot bakgrunden. Det betyder att det enda man skulle se skulle vara det gula, och då blir det fel.




Jag testade istället att kombinera med ett Kaunigarn som går i rosa-mörklila. Kontrastfärger således, men de rosa är ganska mjuka så det kan nog funka. På bilden framkommer ju inte det heller riktigt som i verkligheten, ni får tro mig. Dessutom blir det ju längre varv så skiftningarna blir helt annorlunda när det blir på riktigt. De limegröna peeries ska jag ha kvar. Och ärmarna ska nog bli helt gröna.

Det här med att planera och testa är nog snudd på den bästa biten med stickning!

Inga kommentarer: