måndag 14 november 2011

Ny bagge

Igår kom en ny bagge till gården. Nytt blod för att få bättre avkomma. Han är utvald för sina kvaliteter när det gäller vikt och form - växte bra som lamm och avlång kroppsform. Den avlånga formen är bra för att det blir bra styckningsdetaljer, sådan är den krassa verkligheten i avelssammanhang.

Men jag vill ju ha garn av ullen så Mannen har varit vänlig nog att leta efter en brun bagge med bra ullkvalitet också! Det är jag synnerligen glad för! Det kommer inte att bli bara bruna lamm, men chanserna för mer brun ull ökar i alla fall.

Lite rolig ser han allt ut med teckningen på huvudet, men han verkar väldigt trevlig. Lugn och orädd, fast alla baggar stångas så man får se upp.




Han har inte fått agera avelshanne tidigare så det här är hans första lilla harem. Alla tackorna är klippta inför betäckningen, och deras ull är sorterad så nu ska jag ta kontakt med spinneri. Har sparat både får- och lammull för jag tänker att det blir bra garn av det. Baggen var redan klippt men jag fick ullen av uppfödaren så den ska också med.

2 kommentarer:

Annelie sa...

Stilig kille, hoppas ni får några bruna småttisar. Hos oss blir det bara vita och svarta än så länge. Hälsningar från Annelie i Norrbotten (som tyvärr inte stickar men har Finullsfår)

bbk sa...

Han är stilig, men han har något i blicken...han kanske vet hur stilig han är.