torsdag 13 oktober 2011

Poems of color

Fick en bok från Adlibris igår, en bok om Bohusstickning med det synnerligen passande namnet Poems of color av Wendy Keele. Boken tar upp historien kring Bohusstickning och portätterar några av kvinnorna bakom designen, mycket intressant. 
Den innehåller så klart också några beskrivningar, fast kanske lite färre än jag hade väntat mig. Några av plaggen saknar dessutom bild på hela plagget.

Bilderna är annars en stor del av behållningen med boken. Fina, gamla, välvalda. De ger en bra bild av Bohusstickningens design, inte bara av den tröja med mönsterstickning i oket som blivit traditionens signum och som syns på omslaget.

Att Bohusstickning kan jämföras med Fair Isle-stickning förkastar dock författaren (som inte är svensk utan amerikan). Teknikerna skiljer sig nämligen helt åt.

Till min förfäran upptäckte jag att många av mönstren har både 3, 4 och 5 färger samtidigt! Efter norskkoftan som nyss blev klar har jag ju svurit på att aldrig sticka med mer än 2 färger åt gången! Nåja, antingen får jag väl förändra mönstret eller är jag väl inte sämre än att jag kan ändra mig.

För jag bara måste - förr eller senare - sticka något i denna underbara tradition!

4 kommentarer:

EvaL8 sa...

Hej. Boken är jättefin men beskrivningarna är inte de bästa. Mest med tanke på att garnerna som har använts är långt från originalen. Jag har stickat flera koftor,tröjor och mössor av Bohusstickning. Jag har köpt stickpaket från Solsilke.http://www.solsilke.se/ Kolla där!!
Visst är det lite bökigt med mer än två färger samtidigt men de saker jag har stickat har aldrig haft mer än tre färger på samma varv.Dessutom finns det knep hur man underlättar att sticka med tre färger-håll en färg i höger hand och sticka det med kastteknik.

Ulla-Britt sa...

Tack för tipset. Trodde att denna bok var slut från förlaget. Har beställt den nu.

Annika Odelstav sa...

Det var roligt att kunna bidra, Ulla-Britt! Och tack för ditt tips Eva, jag har aldrig provat att blanda teknikerna så det får jag ge mig på!

Eva sa...

Hej! Min mamma gjorde en till mig, hon köpte garn o mönster hos Bohusmuseet i Uddevalla http://www.google.com/imgres?imgurl=http://www.vastarvet.se/upload/bohuslansmuseum/F%C3%B6rlaget/bs%2520bok%2520367.jpg&imgrefurl=http://www.vastarvet.se/kulturvast_templates/Kultur_ArticlePage.aspx%3Fid%3D40176&usg=__ZnY2e2Uk0DWnhQ-f13ejfxrqlrY=&h=403&w=367&sz=118&hl=sv&start=1&zoom=1&tbnid=r6zPS68jpqZoYM:&tbnh=124&tbnw=113&ei=mBqhTt7fE4eE4gSDzOnsBA&prev=/images%3Fq%3Dbohusstickning%26hl%3Dsv%26sa%3DX%26rls%3Dcom.microsoft:sv:IE-Address%26rlz%3D1I7ADBF_sv%26tbm%3Disch&itbs=1
Den blev fantastiskt vacker, men luddar lite... Tror den heter Blå skimmer, ljusblå är den i alla fall. Boken som syns på bilden i länken finns på bibblan, väl värd att läsa tyckte jag.