söndag 1 maj 2011

Lite Fair Isle-teknik

Egentligen borde jag ha deklarerat i veckan - men det är roligare att sticka! Idag har jag stickat klart livet på Rowankoftan. På bilden syns halsringningen bak. Jag har använt mig av Fair Isle-tekniken att bara sticka räta varv och istället klippa av garnet där det inte passar att göra steek. Traskanten kommer ju att döljas i halskantningen. Detta måste vara modellen för Queen Mudd som gör allt för att undvika aviga varv!



Axlarna har jag avslutat med öppna maskor mitt i en rand. Det störde mig oerhört att det skulle bli två ränder i samma färg över axeln, så jag planerar att sy ihop med två färger och på så sätt foga ihop randen med mittenvarvet. Återstår att se hur bra det blir...




Jag är inte riktigt säker på att jag kommer att tycka om den väldigt blandade färgskalan i randningen, men nu är det bara ärmarna kvar så jag ska i alla fall göra färdigt koftan.

Fast först åter till deklarationen...

1 kommentar:

Ulla sa...

Fin färgställning