fredag 18 februari 2011

Uppläggning med I-cord

På gårdagens stickkafé i Kristianstad visade Eva mig hur man lägger upp med I-cord. Mycket snyggt, lämpligt för t.ex. vantar. 

Man kan dock se på min provbit att det vill till att hålla lite stramt i det som blir första varvets maskor,de blev lite för lösa på min provstickning.


Jag hör till de som i princip alltid kör med samma uppläggning, men jag tror minsann att jag ska lägga lite mer energi på att lära mig fler uppläggningar, avslutningar och monteringstekniker. Hur snyggt man än stickar kan man förta det med halvtaskig montering, medan lite extra krut på "finishen" förhöjer hela plagget.

Ett bra sätt kan vara att prova en ny teknik på varje stickkafé. Förutsättningarna för att det ska bli av ökar nog då.

En som har stuns i monteringstekniken är Asplund knits. Han grejar det där med att klippa upp steekar som jag just nu brottas med i den norska tröjan till Mannen, så jag frågade honom hur han lärt sig och han tipsade om böcker av Alice Starmore.

Nu har jag beställt en av Starmores böcker på nätet och lånat en på bibliotek. Räknar kallt med att tröjan blir klar i helgen! Sen har jag en kofta till mig som är färdigstickad och också behöver montering med klippt steek, och en norskkofta som inte är färdigstickad än. Mycket att öva på...

5 kommentarer:

Maria sa...

Det lät spännande med den uppläggningen. Kan du berätta hur man gör? Ha en fin helg med alla dina projekt!

Lillemor i Hummelsta sa...

intressant! Såg nåt liknande i nån annan blogg, men hittar inte på den igen, detta vill jag prova, snygg avslutning.

Annika Odelstav sa...

Så klart att fler vill göra! Jag ska göra ett inlägg med beskrivning!

Anna sa...

helt rätt det är det lilla extra som förhöjer, I-cord är fint!

Carina sa...

Hej!
Tack för din fina blogg, hittade den idag när jag googlade på I-cord, uppläggning.
Jag ska försöka mig på det på ett par pulsvärmare, men hittar ingen beskrivning någonstans. Har du gjort ett inlägg på själva tillvägagångssättet?
MVH/Carina