lördag 8 januari 2011

3 x UFO

Nu har jag faktiskt nått stadiet där jag tycker jag har så många ufo:n att jag drar mig för att börja på något nytt, kors i taket!

Men min Mothed är klar! Fast jag är inte helt nöjd, en del förbättringar skulle behövas.

  • halsen var lite vid i mönstret
  • lite insvängd midja hade varit snyggare
  • hålen är enligt mönstret ända ner till sista varvet på ärmarna och då försvinner de i rullkanten, hade varit bättre med ett par släta varv
  • jag gjorde den lite för stor


Halsen har jag fixat till. Efter tips från Fröken Slöjd virkade jag med kräftmaskor, och det blev jättebra.

Det var däremot trevligt enkelt att sticka den, i princip inget att sy ihop efteråt. Fast jag la till 3m under ärmhålet, det blir bättre passform då.

Nu är jag så klart sugen på att göra en till, lite annorlunda och med önskade förbättringar för passformen, men med samma princip uppifrån-och-ner-raglan. Råkar ju ha lite garn från Kina så det är bara att sätta igång!

Fick lite garn över på Mothed så jag gjorde ett par muddar också.



De andra två ufo:na som det talades om i rubriken? De har jag rivit upp och så var de borta! En mössa som blev alldeles för hårt stickad, och en kofta där nederkanten blev alldeles för slapp. Det är ju helt klart sådana saker som gör att det aldrig kommer att bli använt. Lika bra att riva upp.

Nu planerar jag minsann att sticka färdigt Mannens norsktröja och min nordiska kofta! Fast jag får väl lägga upp för en modifierad Mothed så jag kan ha den med på tåg och så...

4 kommentarer:

Maria sa...

Din tröja ser härlig ut - gillar färgskiftningen. Aldrig fel med ett par muddar.
Så bra metod du har när det gäller vissa ufo:n. Den har jag också använt mig av ibland. Lycka till med kommande projekt!

Upplagd sa...

...vrålsnygg färg.

Blenda sa...

Fin tröja! Och den där boken (Selbustrikk), får jag nog fundera på, har sett att många tycker den är fantastisk. Vantarna på framsidan är väldigt fina i alla fall...

Vilken härlig färg på garnet i tröjan förresten!
ha det gott/Blenda

Christina sa...

Härliga färger i garnet du använt till tröjan. Vad har du använt för mönster till muddarna? /Christina