lördag 6 november 2010

Framsteg med norsktröjan

Det går framåt med den norskinspirerade tröjan till Mannen! Har börjat på ena ärmen också eftersom det stora stycket är för stort att ta med på tåget. 





Det blir några små förändringar: Jag tänker göra en vanlig rund halsringning istället för modellen med lucka som är i boken. Och i nacken stickar jag in Mannens initialer istället för en stjärna.

Några misstag har jag också gjort: Det översta mönstret borde börjat närmre den gula sicksack-randen, även om avståndet är lika många varv så blir ögat lurat att tro att det är längre eftersom det är ljust garn. Och så har jag missat att det mönstret vände på mitten. Ja, ja, ännu har jag väl aldrig stickat något helt perfekt så det var väl lite mycket att tro att detta skulle bli första gången!

Och ikväll har jag väl tänkt mig att få klar min röda kofta. Jag har då rakt inte samma ufo-disciplin som Maria...

4 kommentarer:

Pysselfarmor sa...

Vilken läckerbit!

Maria sa...

Så snyggt det blir! Den tröjan kommer mannen att bära med stolthet!

Hedvig sa...

Hej!

Hittade precis hit och vilken fin blogg du har! Här tittar jag gärna in igen. :)

Ha en bra dag!
/Hedvig

Anonym sa...

Vilken fin blogg du skapar!
Hittade den i värsta vinter-förkylnings-mood och blev genast lite gladare!
Tack för fina berättelser o bilder oxå!

Jag sitter i norra Tyskland, i Slesvig-Holstein. Idag yrar snön och ett femtiotal sparvar vill åt fågelholken i trädgården. Katterna inomhus tittar på fågel-teve genom fönstret. Det är 12 grader kallt.

Tänk att stickning blivit så poppis igen. Efter att ha legat i ide många år.
Minns hur man tittade snett på mig på 80-talet när jag läste i Lund och satt med min stickning i föreläsningen. Och hur hemslöjdens konsulent tittade snett på mig när jag presenterade en tröjmodell med en stor vallmo på framstycket.
Kunde man verkligen köpa in sådana 'vågade' mönster åt hemslöjdens trogna kunder?
Det var då det. Och mönstret köptes för övrigt in och det var mina första egenhändigt tjänade pengar på textil. Mönstret såldes väldigt bra faktiskt, ifall nån undrar.
Idag stickas det tom små dödsskallar på strumpor till Halloweenfesten för barnen. Och ingen höjer på ögonbrynen längre för det.
Ha det bra i vinterkylan med en värmande stickning framför brasan!