söndag 24 oktober 2010

Kalligrafi-övning

Det har inte blivit mycket stickat den här helgen - jag har fastnat i kinesiskan! Har dels börjat lära mig skriva skrivstil, och dels plockat fram pensel och tusch och övat lite på kalligrafitekniken. Jag är nybörjare så det mesta blir inte så bra, men jag tycker verkligen det är fascinerande. Jag befinner mig fortfarande på stadiet att försöka forma de olika strecken snyggt. När det funkar lite bättre tänker jag börja träna mer på att få fina tecken, med balans och liv, det är en hel vetenskap i Kina och fruktansvärt noggrant. Det kräver en del koncentrarion, men med det följer också att det är väldigt rogivande.



Jag köpte en del penslar i Kina, och ett kalligrafietui med penslar, penselställ, tuschskål, tusch i fast form och en rivsten till det. Har inte provat att riva tusch själv än, men det får jag väl göra när mitt flytande tusch tar slut.


Jag köpte en del böcker om kalligrafi också, mönsterböcker och någon med instruktioner. Bra att ha!

2 kommentarer:

Maria sa...

Kalligrafi är roligt - men man får hålla på ett tag innan man är "inne" i teknikerna. Oj, ger du dig på kinesiska skrivtecken! De är så fina - vart och ett är som ett konstverk. Lycka till!
Maria

Anonym sa...

Åh, härligt att få se. Nu blir jag också sugen på att skriva kalligrafi. Har gått "kortkurser" och är superstolt över de jag gjort! Kram Heléne