söndag 26 september 2010

Fårklippningskurs

Igår var jag och Mannen på fårklippningskurs utanför Båstad, i riktigt vackra omgivningar. Kursen, som arrangerades av bl.a. Skånes fårintressenter, var både bra och trevlig! Mannen kan i och för sig redan klippa, men det var fokus på klippning i klippstol vilket ju sparar ryggen, så även han hade en intressant dag.

Som vanligt när män arbetar är det en som jobbar och tre som tittar på... Skämt åsido, vi klippte i par och diskuterade emellan. När fåret står i klippstolen är man fri att ta paus, också en fördel med klippstol! Fåret har det bra där det står.


Tillägg efter fråga: klippbordet höjer man när fåret har ställts på det, en hävarm fixar lyftet!

Däreomot tyckte både jag och tjejen som är på bilden att det var lättare att klippa runt juvret och i baken när fåret sitter, man ser bättre var spenarna är, de vill man ju inte klippa av!


Att klippa rent i baken är också lite knepigt, det funkar i klippstolen men man får så klart vara försiktig. När det är fullt av ull som skymmer sikten är det svårt att se vad som är vad. Även fåret verkar tycka att det är den värsta delen av processen.


Gården vi var på har pälsfår, de var väldigt skimrande när de blivit klippta, fin glans i pälsen! Fast de var också betydligt benigare än våra finullsfår, det gjorde det svårare att klippa. Resultatet blev lite olika bra - det är inte så lätt i början - men den här tackan blev fint friserad.


Nu återstår att klippa våra egna får, 20 tackor och så många av de 40 lammen som jag vill ha ullen av. En del jobb...

2 kommentarer:

sinneskatten sa...

Vad kul att få vara med på en fårklippning.
Jag har startat en inspirations uppmaning där Jag samlar inspirerande bloggar.
Om det låter spännande så kika in hos mig.
Carina

Sjömans-Elin sa...

Men hur får nui upp fåren i stolen? Lyfter ni upp dem? Är det inte lättare att slänga runt dem i så fall?