söndag 5 juli 2009

Oförbätterlig...

...eller Ränderna går aldrig ur...

Det stoppade så klart inte med en liten provlapp utan jag började på koftan.



Beskrivningen i boken STÄMMER INTE !!! Inte en chans i världen att koftan sitter som på modellen, de måste ha använt klädnypor i ryggen! Det ser man om man jämför var de lodräta linjerna med lyfta maskor går. Och det är väl därför modellen håller armarna strategiskt. DÅLIGT, Marianne Isager !!!

Det stämmer inte med mönstret heller... Jag har fler maskor med mitt garn - och ändå räcker inte antalet rapporter på höjden trots att bredden stämmer. Knepigt.

Ovanpå det har jag faktiskt repat upp alltihop och börjat om. Modellen är nämligen som smalast nertill och sen ökar vidden i sidorna upp till ärmhålet. Och det funkar inte! Fast det borde jag ha begripit från början... Så jag börjar om och gör den insvängd i midjan istället. Fast jag tror att det blir bra till slut!

Garnet jag köpte i Shanghai är däremot suveränt! Skönt att sticka med, mjukt men ändå stuns i det! Det påminner faktiskt om Rowans 4-ply Soft, fast lite lösare tvinning (tror jag väl det kan vara). Jag delade på garnet och fann att det är 4-trådigt, och 15 cm långa fibrer. Och priset skiljer, jag har gett 10 istället för 70 spänn...

4 kommentarer:

Monica Hansen sa...

Tack för varningen, jag har boken med mönstret men inte provat den än..

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Det är lite surt när man inser vad som behöver göras. Mönstret är så snyggt så det är verkligen värt besväret. Roligt med såna garnfynd.
hej fr. Koftan

charlotte sa...

Det er veldig kjedelig og ergerlig å måtte rekke opp, men mønstret er bare helt fantastisk!

Sommarfröken sa...

Ååååå, visst blir man sur när det är så fel i ett mönster som det verkar vara för dig!
Och så fina bilder från Kina! Det verkar som om du haft en bra resa!
Ha en fortsatt bra sommar!/Sommarfröken