onsdag 15 juli 2009

3 små nya!

3 små lamm har sett dagens ljus hos oss, vid en tidpunkt som inte är den vanliga.



Igår kväll såg de ut så här, mindre än en timme gamla.



Idag ser de redan lite större ut, fast bredvid slangen är minstingen inte nån bjässe precis!




Tackan tar verkligen god hand om dem!



Anledningen till den konstiga tiden att födas beror på förra årets bagglamm. De rymde ju upprepade gånger och betäckte tackorna. Den här fick dock problem med födseln och var den enda som sedan blev betäckt av baggen vi köpte in. Stackarn höll på att bli helt snuvad på sitt jobb!
Han är finullsbagge så ullen lär bli bra, bara jag kan hitta någon som kan spinna den. Det är inte helt enkelt att hitta ett spinneri i Sverige, varken Madam Lutuss eller Solkusten har möjlighet att ta emot min ull, så nu tänkte jag leta i Danmark eller Baltikum. Är det någon som har tips på spinneri så är jag tacksam!

6 kommentarer:

Mia stickar sa...

Inget spinntips har jag men ljuvligt söta är dem de små!

Ullfull sa...

I min socken finns detta spinneri!
http://www.gotlandsspinneri.se/ Jag vet inte om dem tar emot "fastlandsull", men Du kan ju prova.
Gotlandshälsningar

Monica Hansen sa...

Vilka fina bedårande söta lamm:)

Pia sa...

Nutte då, så söta de är!

Orlaug sa...

Ja, det var ei litt uvanleg tid for lamming.....men det har av og til skjedd her òg, at ikkje alt går etter "oppskrifta"......med fødsel midt på vinteren.....fine var dei....

heidi sa...

jag minns att du skrev om det, och att du fick det att låta lite roligt, fastän konsekvenserna kanske inte var lika roliga.

roligt att det blev några lamm med rätt bagge ändå:)