onsdag 29 april 2009

Maskinstickat!

I helgen plockade jag fram stickmaskinen. Jag har nämligen en del väldigt tunna ullgarner som jag köpte i Shanghai. Dessutom fick jag tips om en mönsterbroschyr med kreationer som verkligen passade mig, och mina kina-garner. Slätstickning, stora stycken och tunt garn - det lämpar sig att sticka på maskin tycker jag! Använde dubbelt garn och ändå är det 25 m och 30 v/10 cm - och det är det grövre av garnerna, de andra är ännu tunnare.

Min maskin är väldigt enkel och jag kan inte göra aviga maskor. Så kanten nedtill med två aviga varv har jag plockat för hand, det tog lika lång tid som resten...

När nu maskinen var framme passade jag på att sticka en sjal av två nystan Drops lingarn. Slätstickning och släppta maskor, tog längre tid att virka kanten...



Broshyren med inspirationen innehöll ganska många plagg och jag tänker göra en tröja och en kofta också - på maskinen. De garnerna har nämligen en masktäthet på 45 m/10 cm i dubbelt garn.



Däremot stickar jag axelvärmaren med långa ärmar för hand . Det är resår och mönsterstickning och funkar alltså inte på maskin. Med dubbelt garn är det görligt för hand, fast det lär ta tid. Tur att jag gjorde provlapp för det var lite fel i beskrivningen till strukturmönstret. Ärmarna ska nå ner över handleden, därav den något märkliga formen (som ser bra ut på).

4 kommentarer:

maja sa...

tjusig klänning/tunika. Jag hade maskinstickning på min utbildning till textillärare, men blev aldrig vän med den. Maskor som släppte när man tyckte man hade flyt, men jag skulle vilja bli mer haj på det, för det blir fina grejer.

Birgitta sa...

Vilken snygg tunika och sjal du stickat. Även axelvärmaren verkar praktisk och det är snyggt mönster på den också.
Ha en skön kväll och fortsatt vecka.
Kram Birgitta

Kristina H sa...

Jättesnygg tunika, blir avundsjuk. Får nog skaffa en stickmaskin till just såna här projekt. Gillar också mönsterhäftet.

Sunna sa...

Har aldrig provat en stickmaskin men är jättenyfiken, måste nog googla lite, ha det bra