torsdag 1 januari 2009

Gott Nytt År med mosiakmönster

Så var det nytt år igen och jag vill tacka alla läsare och alla som kommenterat under detta mitt första bloggår. Jag antar att ni är lika intresserade av mönster som jag, så därför har jag gjort mönster till vantar med mosaikstickning. Det blev två vantar som är lite olika, både i mönster och i form.


Vante #1, som är rak i modellen, enkel och snabbstickad, lägger jag mönster till här för alla läsare.


Vante #2, som är mer formad, vill jag ge till alla som kommenterat mina inlägg under december: Monica Hansen, Mia Stickar, Heidi, Fale Artut, Anna, Åsa, Maud, Tant Kofta, Camilla, Snigelmamman och PetraO. Tack för era kommentarer! De är så väldigt uppskattade! Maila mig (annika.odelstav@gmail.com) så kommer mönstret som pdf.

Bilderna gör inte riktigt rättvisa åt vantarna, tyvärr, de är faktiskt finare i verkligheten.


Fale Artut och Monica Hansen som regelbundet och ofta kommenterat ända sedan bloggstarten vill jag dessutom tacka med varsin stickpåse, egenhändigt inköpt i Shanghai. Det är så himla roligt att veta att ni följer min blogg och jag kollar ofta efter kommentarer från er! Tala om adress i mailet så kommer stickpåse på posten.















Jag vet att det är brukligt att utlysa tävling och ha dragning, men det är så väldigt värdefullt för mig med er som brukar läsa och kommentera att jag faktiskt tar mig friheten att bära mig så här lite bakvänt åt.
Gott Nytt År!

Mönster till vante #1 (vänstra bilden ovan)
Garn: Rauma 3tr strikkegarn (kan köpas på Helylle), 210 m/100 g. Mohair
Garnåtgång: 80 g av bottenfärgen, färgnr 116, 15 g av mönsterfärgen, färgnr 4361, restgarn av mohair, några meter
Stickor: Strumpstickor, 3 och 2,5
Stickfasthet: 20 m och 25 v på 10 cm i slätstickning med stickor 3
Storlek: Vuxen, herr och dam, filtas i maskin till önskad storlek

Lägg upp 48 m med bottenfärg, sticka 2 varv rm. Sticka 22 varv slätstickning efter mönsterdiagrammet. Varje rad i diagrammet stickas 2 varv.

Så här gör du slätstickad mosaikstickning på strumpstickor:
Första diagramraden med mönsterfärg: Sticka markerade rutor, lyft tomma rutor med garnet bakom arbetet. Sticka 2 likadana varv.
Andra diagramraden med bottenfärg: Sticka tomma rutor, lyft markerade rutor med garnet bakom arbetet. Sticka 2 likadana varv.
Fortsätt skifta färg och sticka 2 varv för varje diagramrad.

Sticka 4 varv med bottenfärgen.

Börja öka för tumkilen. Sticka 10 m på 1:a stickan, öka 1 m, 1 rm (= mittmaska för tumkilen), öka 1 m. Sticka varvet ut. Sticka 2 varv utan ökning. På nästa varv ökas på båda sidor om de 3 tumkilsmaskorna. Fortsätt öka vart 3:e varv tills tumkilen har 17 m. På nästa varv sätts tummens maskor på nål eller tråd, lägg upp 4 nya m. Sticka 2 varv. På nästa varv stickas 10 m, minska 2 m genom att sticka 2 tills 2 ggr, sticka varvet ut. Sticka 2 varv. På nästa varv stickas 10 m och sedan minska ytterligare 1 m, sticka varvet ut. Nu är det 48 m igen.

När vanten mäter 9 cm från tumhålet görs hoptagning upptill. Minska 2m mitt på och i slutet av varje sticka. Sticka 4 varv och minska igen på det följande varvet. Fortsätt minska med 1 varv mindre mellan varje minskningsvarv tills det är 2 m på varje sticka kvar. Ta av garnet och dra genom alla maskorna.

Tummen stickas med stickor 2,5. Plocka upp 7 m utöver de 17 som är på nål eller tråd. Sticka 1 varv och minska sedan 1 m vid tumens sidor = 22 m. Sticka till hela tummens längd (ca 6 cm) och ta sedan ihop genom att sticka 2 tills, 1 rm tills det är 6 m kvar.

Virka kant med mohairgarn. Virka löst med virknål nr 5, 1 fm, 2 lm runt kanten.

Filta i maskin på 40 grader i 15 till 45 minuter beroende på hur mycket du vill vanten ska krympa. Jag har inte haft mer än vantarna i maskinen, men för större filteffekt kan man lägga med en handduk. Rugga upp mohairkanten med grov borste.
Den andra vanten stickas likadant. Med tummens utformning och rund hoptagning behöver man inte sticka olika för vänster och höger vante.

18 kommentarer:

PetraO sa...

Toppenfina vantar - mosaikmönstret är väldigt fint!

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

God fortsättning på nya året!
Vad roligt att få ett mönter till så fina vantar. Du har en fin blogg som är rolig att följa.
Hej fr. Koftan

fale artut sa...

Men en sån början på det nya året! Jag är helt knottrig! Av glädje och överraskning! Så FALE ARTUT!
Tack, jag ska läsa vad du skriver igen... jag blir helt upp i hejsa! Men Du ska veta, dessa mönser måste ju passa perfekt till Värmlandsfårsgarner i deras narutliga färger! Så nu var det väl fagerlund om jag inte ska kunna sticka lite av egenspunnet garn! Och present! Du är så gullig!
Och jag måste ju kolla hur det går för dig med alla projekt och får. Det är ett sant nöje! KRAM!

Mia stickar sa...

Ja, jag känner mig verkligen hedrad. Har med stor nyfikenhet följt dina mosaikstickningar så jag blir verkligen överaskad av att få ett mönster. Sen är det så kul att titta in på din fina blogg!
Min mail kommer!

Anonym sa...

Oj, det var en överraskning som heter duga! Vad glad jag blir! Tack snälla du och god fortsättning på det nya året!
Skickar dig ett mail senare, när jag är vid "rätt" dator!
Jag kommer fortsätta att följa din blogg!

Annika Odelstav sa...

Tack ska NI ha!
Och jag tror vantarna blir jättebra i Fale Artuts värmlandsgarn! Har själv tänkt sticka med garn från våra får när det kommer fram.

Susanne sa...

God fortsättning! Jag har precis hittat hit, via Fale artut, men jag kommer tillbaka. Du har en jättetrevlig sida och många skojsiga vackra saker. Det finns en liten hälsning på min blogg till dig också :) /Hälsningar Susanne

Boel sa...

Så trevlig blogg du har! Jag har i min tur hittat hit via Pias Snigelmammablogg.

Jag kommer tillbaka var så säker!

Boel

fale artut sa...

Hoppla, en vante är klar och inga fel har jag hittat! Det var en trevlig stickning! Mannen behöver tydligen stadsvantar, han säger att det ska vara en till NU.

Annika Odelstav sa...

Blir såååå glad över era kommentarer!

Anonym sa...

god fortsättning på det nya året!

tack för vantmönstret - jag blev jätteglad när det trillade ner i min mailbox, coh har lagt det i min att-göra-lista:)

Ulla sa...

Toppenfina vantar.Hoppas hinna sticka dem under januari.
Tack för mönstret och fint stickår önskar jag dig också.
Ulla

Anonym sa...

Åh, så roligt att läsa om dig på Stickamerasidan. Ha det så gott!

Mia stickar sa...

Läste intervjun med dig på stickamera. Låter så spännande med att sälja dina egna garner. Önskar dig all lycka till!scals

knitbyme sa...

Hej där! Har precis hittat till din blogg via stickfrossa. Jag kommer att lägga den som favorit, var så säker. Själv har jag ingen blogg. Än så länge...

Eva i Halmstad sa...

Hej
Så fina vantar du gjort och vad snällt av dej att dela med av mönstret.
Läste din intervjuv hos Stickamera.
Må så gott.
Eva.

Annika Odelstav sa...

Tack alla!

Metta sa...

God fortsättning på år 2009!
Har nu hittat till din blogg, som jag ofta kommer att besöka i fortsättningen.
Tack snälla Annika för att du så generöst delar med dig av dina mönster på muddar och vantar med mosaikmönster. Blir så inspirerad att börja sticka både muddar och vantar.