söndag 23 november 2008

Mosaikstickning = lyfta maskor

Håller på att sticka prover i mosaikstickning, när jag hinner för teatersömnaden. Vill testa att filta i tvättmaskinen och sy väskor av det.

Tekniken är busenkel. Den kallas också ”lyfta maskor”, som hos Marias garnhändelser som har gjort muddar i tekniken.

Principen är att man stickar 2 varv med färg 1, och lyfter de maskor som ska vara i andra färgen. Sedan stickar man två varv med färg 2, och lyfter då maskorna i den första färgen.

Det som är viktigt är att mönstret bygger på att den färg man stickar med dominerar, så det bara blir några få maskor att lyfta. I den japanska mönstersamling som jag är lycklig ägare till är det oftast bara en maska att lyfta åt gången. Jag är helt såld på de invecklade mönstren som inte alls är svåra!

Den provlapp jag håller på med nu är i slätstickning, men det går att göra rätstickning också. När jag experimenterat färdigt tänker jag absolut göra mönster av det här! Fast det blir ju efter teaterpremiären… Nåja, knappt två veckor dit.


Inga kommentarer: