fredag 7 november 2008

I väntans tider...

Vi samlade in och delade fåren innan vi åkte till Kina. Från sommarbetet lockades de till stallet där vi sorterade efter kön, varefter tackorna kördes tillbaka i vagn.
















Och när vi kom hem gjorde vi om samma operation. Bagglammen rymde nämligen kvällen före vår avresa och då fanns inte tid att separera dem. Så nu väntar förmodligen de flesta tackorna på resultatet av baggarnas framfart…












Ikväll väntar de dessutom på veterinären, instängda i stallet. Blåtunga har spridit sig i hela Skåne och samtliga ska vaccineras. Ja, utom de som ska slaktas förstås. Så nu väntar både tackorna och jag på en försenad veterinär. Också ett sätt att tillbringa en fredagskväll…














3 kommentarer:

fale artut sa...

Hej, blåtunga måste vara ett djävuskt påfund. Hoppas att det inte sprider sig uppåt. Roligt med lite fårbilder, klipper ni själva?
Vad gör ni med ullen?
Hoppas att det gick bra med veterinären!

Annika Odelstav sa...

Hejsan! Veterinären kom aldrig... ringde återbud sent omsider... Med ordentlig vaccinering ska det väl inte sprida sig, just nu är det vaccinering inför nästa vår för det sprids ju med knott.
Vi har inte tagit vara på ullen tidigare, men Mannen klipper själv (ska väl lära mig så småningom). Jag har nyss flyttat hit så nu ska vi skicka den för lönspinning + att jag tänkte lära mig spinna på spinnrock. Tror det blir bra garn!

fale artut sa...

Det finns inget så härlig som garn från egen ull! Och spinna är jättekul! Jag började med slända, har nu dragit igång spinnrocken som min mammas farmor hade, på 1800-talet. En kulturarbetare, det är jag. Heja på!