fredag 3 oktober 2008

Alldeles för många sjalar på gång...

Som så många andra har jag drabbats av sjalar. I våras fick en kollega mig att börja sticka igen - tack Karin! - och sjalar var det som gällde. Ett antal har blivit klara men några gamla UFO:n finns så klart, och några nya som jag inte kunnat låta bli att börja på...


Den grön-blå i rätstickning av restgarner påbörjades för två år sedan och har sedan legat tills nu. Den som tittar noga ser att några av de osynliga ökningarna i mitten inte blivit fullt så osynliga - ett resultat av att det varit långt mellan sticktillfällena. Man tror man ska komma ihåg hur man gjorde, eller hur?










Rött är en av mina absoluta favorit-färger. Har därför ett rött UFO och en som jag nyss påbörjat. UFO:t (överst) är en tråd ull och en tråd mohair från Karin Noe, inköpt på Glimåkra vävdagar 2006. Underbart garn! Som vanligt med spetsstickning ser det inte mycket ut för världen förrän det blivit blockat, bild på färdigt arbete kommer. Den nya är entrådigt ullgarn från Stäket med långa färgflotteringar, rätstickad. Jag brukar sticka lite extra maskor för att forma över axlarna, då ligger sjalen mycket bättre. Med tillräcklig längd på snibbarna blir det också jätteskönt att knyta i ryggen när man går ut till fåren...












I våras stickade jag flera sjalar i ett mönster som många tyckt om och som dessutom var jätteroligt att sticka, mönster från Kauni finns att köpa på Helylle i Kristianstad. Den grå är i lingarnet Kalinka och den röda i ull-silke.





Inga kommentarer: